"Το μεν ισχυρόν γενέσθαι, της φύσεως έργον. Το δε λέγειν δύνασθαι τα συμφέροντα τη πατρίδι, ψυχής ίδιον και φρονήσεως" "ΝΑ ΑΓΑΠΑΣ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ! ΝΑ ΛΕΣ: ΕΓΩ ΜΟΝΑΧΟΣ ΜΟΥ ΕΧΩ ΧΡΕΟΣ ΝΑ ΣΩΣΩ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΟΥ! ΑΝ ΔΕΝ ΣΩΘΕΙ ΕΓΩ ΦΤΑΙΩ!" Νίκος Καζαντζάκης

Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2011

Ασφάλεια στο Αστικό και Υπεραστικό Οδικό Δίκτυο

odiki-asfaleia-pellaΟ Δήμος Πέλλας την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου διοργάνωσε διάλεξη με προσκεκλημένο ομιλητή τον Καθηγητή της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Νικόλαο Ηλιού, Διευθυντή του Εργαστηρίου Οδοποιίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και Συντονιστή του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, με θέμα «Οδική Ασφάλεια στα Αστικό και Υπεραστικό Οδικό Δίκτυο», στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Πέλλας.
Σχετικά περιορισμένο το ακροατήριο που επέλεξε να ακούσει τον διακεκριμένο ομιλητή, για ένα τόσο μείζον ζήτημα.
Όπως σημείωσε στην ομιλία του, ο κ. Ηλιού η οδική συμπεριφορά είναι στοιχείο του πολιτισμού μιας χώρας. Και η Ελλάδα δυστυχώς βρίσκεται στο ''μαύρο''. Στην Ελλάδα οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα είναι σχεδόν διπλάσιοι απ' ό,τι παγκοσμίως.
Τα τροχαία ατυχήματα δεν τα δημιουργεί η κακιά ώρα ή η κακοτυχία. Είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, όπως το ανθρώπινο λάθος, η αμέλεια, η απερισκεψία, η περιφρόνηση του κινδύνου, η άγνοια κ.λ.π., και σ' αυτούς τους παράγοντες έχουμε υποχρέωση να παρέμβουμε. Στην Ελλάδα πολύ λίγα μέτρα πρόληψης είναι υποχρεωτικά με νόμους, αλλά και για όσα έχουν θεσπιστεί νόμοι, πάλι δεν τηρούνται.
Σε ένα πρόγραμμα μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων, πρέπει να δίδεται βαρύτητα πρώτα και κύρια στην ευαισθητοποίηση του πολίτη και στην καλλιέργεια κυκλοφοριακής συνείδησης που αρχίζει από το σχολείο και φθάνει στην ποιοτικότερη εκπαίδευση και εξέταση των υποψηφίων οδηγών με εφαρμογή σύγχρονων προτύπων, τα οποία σε συνδυασμό με την καθιέρωση άρτιων τεχνικών ελέγχων, συνιστούν ένα πολυεπίπεδο πλέγμα δράσεων.
Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια γίνονται προσπάθειες για την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. «Αυτή που έχει κάνει δουλειά είναι μόνο η ΕΛΑΣ κι ας έχει προβλήματα στελέχωσης προσωπικού, εξοπλισμού, κα».
Πού είναι όμως πιο επικίνδυνα για να οδηγεί κάποιος;
«Στην πόλη» απαντά ο κ. Ηλιού και το δικαιολογεί λέγοντας πως «στις ισόπεδες διασταυρώσεις στις οποίες δεν υπάρχει ορατότητα, δημιουργούνται προβλήματα. Έτσι ο οδηγός που φτάνει σε μια διασταύρωση και δεν έχει προτεραιότητα, αλλά ούτε και ορατότητα, δυσκολεύεται να δει αν έρχεται κάποιο άλλο όχημα, αφού όλοι παρκάρουν στις γωνίες. Επίσης πολλές φορές τοποθετούνται κάδοι, κολωνάκια ή υπάρχουν δέντρα κλπ. που κρύβουν την ορατότητα. Ακόμη, η αυξημένη ταχύτητα, η παραβίαση στοπ και η μη χρήση ζώνης ασφαλείας εντείνει τον κίνδυνο ατυχήματος στις πόλεις, που πλέον βλέπουμε μία ισοκατανομή κατά 2/3 με το υπεραστικό δίκτυο των θανατηφόρων στην πόλη.
Στους επαρχιακούς δρόμους οι κίνδυνοι υπάρχουν από την κακή ποιότητα του οδοστρώματος, αλλά και των ανεξέλεγκτων παράδρομων. Επίσης στις στροφές έχουν εντοπιστεί πάρα πολλές φερτές ύλες, όπως χαλίκια, που δημιουργούν πολλά προβλήματα.
Αν και όλα αυτά είναι γνωστά, όπως η άσχημη κατάσταση και κατασκευή του οδικού δικτύου, οι περισσότεροι δεν αλλάζουν νοοτροπία. H οδική ασφάλεια αφορά όλους τους πολίτες, και όλοι πρέπει να βοηθήσουν να γίνουν οι δρόμοι ασφαλέστεροι. Η συμπεριφορά των οδηγών θεωρείται η κυριότερη αιτία θνησιμότητας: υψηλές ταχύτητες, κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών, κούραση, οδήγηση χωρίς ζώνη ασφάλειας ή χωρίς κράνος προστασίας, κ.λπ.
Δεκαετές πλάνο με στόχο τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων
Ο ομιλητής αναφέρθηκε στο Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2011-2020, στο οποίο καταγράφονται οι κυριότερες αδυναμίες στην αντιμετώπιση του προβλήματος των οδικών ατυχημάτων στην Ελλάδα:
-Δεν έχει γίνει κατανοητό ότι η οδική ασφάλεια είναι επιστήμη.
-Υπάρχει χαμηλό επίπεδο παιδείας οδικής ασφάλειας.
-Δεν έχει δοθεί προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των οδικών ατυχημάτων από την Πολιτεία και την κοινωνία, ανάλογη με τις σοβαρές απώλειες σε νεκρούς και τραυματίες.
-Καταγράφεται αποτυχία στην ουσιαστική ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών και στην επίτευξη συναίνεσής τους, ενώ κρίσιμος χαρακτηρίζεται ο ρόλος των ΜΜΕ.
-Επιπλέον, δεν εφαρμόσθηκαν αποτελεσματικά τα δύο Στρατηγικά Σχέδια, με εξαίρεση την περίοδο 2000-2002 όπου υπήρξε και θεαματική μείωση κατά 20% των νεκρών. Είναι η μοναδική περίοδος ουσιαστικής λειτουργίας της Διυπουργικής Επιτροπής και αποτελεσματικής επιτήρησης της κυκλοφορίας.
-Υπάρχει ανεπαρκής επιτήρηση της κυκλοφορίας.
-Είναι ανεπαρκής η συντήρηση του οδικού δικτύου, ειδικά του αστικού και του επαρχιακού.
-Είναι ανεπαρκής η χρηματοδότηση, αλλά και η παρακολούθηση, η αξιολόγηση και η λογοδοσία.
Οι στόχοι και οι προτάσεις
Στόχος του Ευρωπαϊκού Σχεδίου Δράσης για την οδική ασφάλεια, 2011-2020, είναι ο αριθμός των νεκρών σε οδικά δυστυχήματα το 2020 να είναι μειωμένος κατά 50% σε σχέση με τον αριθμό των νεκρών του έτους 2010. Γι' αυτό και προτείνονται:
–Βελτίωση της εκπαίδευσης και της κατάρτισης των χρηστών του οδικού δικτύου.
–Αύξηση της ικανότητας επιβολής των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.
–Ασφαλέστερη οδική υποδομή.
–Ασφαλέστερα οχήματα.
–Προώθηση της χρήσης σύγχρονης τεχνολογίας για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
–Βελτίωση των υπηρεσιών παροχής πρώτων βοηθειών και μετατραυματικής περίθαλψης.
–Προστασία των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.
Στο Σχέδιο επισημαίνεται πως δεν είναι αποδεκτό σήμερα διεθνώς να σημειώνονται θάνατοι ή σοβαροί τραυματισμοί στην οδική κυκλοφορία. Αναγνωρίζονται η φυσική ευπάθεια του ανθρώπινου σώματος, οι δυνατότητες και οι περιορισμοί καθώς και τα λάθη των χρηστών. Η κύρια ευθύνη για την οδική ασφάλεια ανήκει στους αρμόδιους για το σχεδιασμό και τη λειτουργία του συστήματος της οδικής κυκλοφορίας. Οι υπεύθυνοι μηχανικοί για το σχεδιασμό και τη λειτουργία των οδών, η βιομηχανία των οχημάτων, η Τροχαία και οι πολιτικοί είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια του συστήματος και οι χρήστες είναι υπεύθυνοι για την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.
πηγή:Λόγος της Πέλλας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου